Rotterdam laat van zich horen: welkom vluchtelingen, geen mens is illegaal

23 May, 2026

Rotterdam laat van zich horen: welkom vluchtelingen, geen mens is illegaal

Op het Stationsplein bij Rotterdam Centraal vond vandaag een vreedzame tegendemonstratie plaats onder het motto "Rotterdam verwelkomt vluchtelingen" en "Geen mens is illegaal". Met deze actie lieten betrokken Rotterdammers, organisatie en individuen, zien dat solidariteit, menselijkheid en verbondenheid onmisbare waarden zijn in onze stad.

De bijeenkomst was een reactie op een aangekondigd anti-AZC-protest. De deelnemers maakten duidelijk dat vluchtelingen welkom zijn in Rotterdam en dat racisme, uitsluiting en haat geen plaats hebben in onze samenleving.
Met borden, megafoons en luide steunbetuigingen werd een krachtig tegengeluid neergezet. De boodschap was helder: Rotterdam kiest voor solidariteit en een inclusieve samenleving waarin iedereen meetelt.

De vreedzame actie werd georganiseerd door Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen, Rotterdam BIJ1 en Stichting De Link. Als aangesloten organisatie bij het platform Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen onderschrijft Stichting De Link deze boodschap van menselijkheid, gelijkwaardigheid en respect voor iedereen.

Vluchten is geen keuze. Solidariteit wel. Rotterdam verwelkomt vluchtelingen.